Vrácení peněz za zájezd cestovní kanceláře v době koronaviru
Zaplatili jste si u cestovní kanceláře zájezd, na který kvůli koronaviru nemůžete odjet? Chcete, aby Vám cestovní kancelář vrátila zaplacené peníze, ale ta to odmítá? Jak v této situaci postupovat se můžete dozvědět v tomto článku.
1. Odstoupení od smlouvy
Situaci, kdy jste si zakoupili zájezd u cestovní kanceláře, ale nemůžete na něj odjet v době zákazu vycestování do této země nařízeného státem v důsledku probíhající pandemie koronaviru, upravuje občanský zákoník v § 2535.
Dle tohoto ustanovení platí, že v případě, kdy v místě určení pobytu nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení tohoto pobytu, má zákazník právo písemně odstoupit od smlouvy a požadovat po cestovní kanceláři vrácení veškerých uhrazených plateb, a to bez jakékoliv sankce.
Cestovní kancelář musí v takovém případě peníze vrátit do 14 dnů ode dne doručení odstoupení od smlouvy. Cestovní kancelář nemá nárok na storno poplatek ani v případě, že jste zakoupili zájezd bez „pojištění storna“.
Cestovní kanceláře se často brání úpravou tzv. vyšší moci ve svých obchodních podmínkách. Obvykle zde stojí, že nemohla-li cestovní kancelář předpokládat určitou mimořádnou okolnost, jejíž vznik nezapříčinila, nemá zákazník nárok na vrácení ceny zájezdu. Úprava § 2535 občanského zákoníku je však úpravou speciální, a tedy vylučuje zproštění se odpovědnosti cestovních kanceláří s odkazem na vyšší moc.
Tato argumentace cestovních kanceláří bývá často doprovázena nabídkou voucheru, který může zákazník v rámci zde vymezené doby využít. Na tuto nabídku můžete, ale nemusíte přistoupit. Jedná se pouze o Vaši volbu, nikoliv povinnost. Jestliže o voucher a změnu termínu zájem nemáte, nic Vám nebrání trvat na vrácení zaplacených částek.
V případě, že se má Váš zájezd uskutečnit později, kdy není zřejmé, zda v této době bude riziko koronaviru stále hrozit, je vhodné k odstoupení od smlouvy přistoupit co nejpozději (ale stále před zahájením zájezdu). V době odstoupení od smlouvy totiž musí být co nejjednoznačnější, že je situace v dané destinaci vysoce riziková, resp. že jsou naplněny předpoklady pro uplatnění výše uvedeného § 2535 občanského zákoníku.
2. Zrušení zájezdu ze strany cestovní kanceláře
Další variantou je, že cestovní kancelář zájezd sama zruší, protože jej nebyla schopna realizovat, aniž byste od smlouvy písemně odstoupili. I v tomto případě máte nárok na vrácení zaplacené ceny zájezdu, a to bez jakýchkoliv sankcí či poplatků. Požadavek na vrácení ceny zájezdu musí zákazník u cestovní kanceláře řádně uplatnit.
Doporučení na závěr
V případě jakékoliv komunikace s cestovní kanceláří doporučuji vyhnout se formulaci typu, že „rušíte“ nebo „stornujete“ zájezd. Jestliže si cestovní kancelář ve svých obchodních podmínkách podmínila zrušení zájezdu ze strany zákazníka storno poplatkem v určité výši, mohla by se situace nepříjemně a zbytečně zkomplikovat.
Jestliže se rozhodnete pro písemné odstoupení od smlouvy, pak odstoupení odůvodněte probíhající pandemií v cílové destinaci a odkazem na § 2535 občanského zákoníku.
Lze přepokládat, že cestovní kanceláře nyní čekají nepříznivé časy a pro řadu z nich bude pandemie koronaviru likvidační. V České republice jsou však cestovní kanceláře ze zákona pojištěny proti úpadku. Mám tak za to, že vrácení zaplacených peněz byste se měli v případě správného postupu úspěšně domoci. Je však nutné ověřit, že příslušná pojišťovná nemá ve svých podmínkách sjednanou výluku pro případ pandemie.